söndag 21 februari 2010

Första veckan

Kursen har startat, vi är igång, och jag är redan stolt. Jag är stolt för att jag valde att arbeta inom temat Konstnärlig gestaltning. Jag har utmanat mig själv.

Jag kan skriva uppsatser. Jag har skrivit ganska många nu. Jag vet vad som är rätt och fel när man skriver uppsatser. Under denna kursens första vecka har jag fått höra att det inte finns något rätt eller fel!? HJÄLP!

K är aningen hemlighetsfull inför det som komma skall. Vi får inte veta så mycket om vad som ska göras från en dag till en annan. Det betyder att jag inte kan planera så mycket i förväg. Jag som är så bra på att planera. Jag brukar planera exakt hur många sidor per dag som jag bör läsa i kurslitteraturen. Nu kan jag inte planera?! HJÄLP!

Efter en vecka, jag upprepar, en vecka så har denna kurs rört om i mitt huvud. Skolans värld kan många gånger vara stel, regelmässig, rutinmässig. Jag passar där. Jag kan den världen. MEN! Jag har så många gånger funderat på hur i helsike skolans värld ska passa för alla? Det gör den ju uppenbarligen inte. Efter B:s introduktion i tisdags fick jag en rejäl och härlig omskakning. Det finns, som B sa, ett resurskapital hos våra elever som vi inte alltid kommer åt. Jag vill kunna nå det där orörda kapitalet hos mina framtida elever! Jag vill kunna se var och en av mina elever och ge dem respons på det jag ser hos dem. Jag vill kunna stötta och stärka. "Det finns inget jag utan ett du..."

Vi har genomfört den ena nyttiga övningen efter den andra denna vecka. Övningar som jag som blivande lärare slurpar i mig och kommer att använda i mitt framtida yrkesliv. Vi har till exempel fått associera fritt på orden samhälle och berättelse. Utifrån dessa associationer har vi valt ut ord och prylar som står som grund för en liten skapelse...(ska ta med kamera och fota min lilla skapelse!) Den ena övningen leder till en annan, vi lägger pussel och bygger kunskaper på varandra. Der lauf der dinge.

Förvirringen är total. Men hör och häpna: Jag trivs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar